Bir Sarmaşık Olsaydım

January 18, 2010 § 2 Comments


“Bir sarmaşık olsaydım,
Sıkıca tutunsaydım bir yere.
Sökülüp atılmasaydım,
Köklerimi salsaydım derinlere.

Bir sarmaşık olsaydım,
Dolasaydım gövdemi döne döne.
Günlerce aynı yerde kalsaydım,
Hareketsizlikten uyusaydım.

Bense ayrık otuyam,
Her çıktığı yerden sökülen.
Sarmaşık olmak isteyip de;
Basit bir ot bilinen.

Bir ayrık otuyam,
Kökü olmayan, sevilmeyen.
Sarmaşık olmaya özenen;
Öylece bir ot işte… ”

Tarık Akan’ı inanılmaz sevecen, pembe yanaklı, ak sakallı bir de son Malakan olmanın vermiş olduğu buruklukla, ayrık otu olmaya içerlemişliği ile izlemekten keyif aldım Deli Deli Olma’da. Malakan’lar Rus Ortodoks’larının bir tarikatı, barışa, birliğe inanan, ama haç, kutsal kitap ve oruç gibi dini öğeleri barındırmıyor. 1830’lu yıllarda, 93 Harbi ile, Kafkaslara sürülen halk Kars halkı ile kaynaşır, değirmeni, tarımcılığı, arıcılığı öğretirler.
Filmde de, Değirmenci Miçka, yeke kişi de Eşmeyazı köylüsü ile yanlızlık hikayesini paylaşır. Pobuç(Şerif Sezer), biraz erkek fatma karakterli, asabi, olur da Miçka ile konuşanı, yanında barındıranı görürse tüm köyü başlarını yıkacak kadar hiddetli, köyün en yaşlı bilir kişisi. Yollar çıkmaza girer, Pobuç’un oğlunun, torunun tüm yolları Miçka’da biter. Kardelen gibi, oldukça yetenekli müzik kulağı olan torunu, başarılı oyunculuğu ve şiveyi güzel kullanmasıyla da dikkati çeken kızımız Alma(Cemile Nihan Turhan), Miçka’nın piyanosunda bambaşka bir hayatla tanışır.
Pobuç’un oğlu, Şemistan(Levent Tülek), dillere gelesin Şemistan diye anasından yemediği azar kalmayan Şemiştan, Kars’ın ciğerlilerindendir, aşık geleneğinden dudak değmesi yapmaya çalışır da beceremez ta ki yeke kişinin, yüreğini koyarsan yaparsın diye yüreklendirmesine kadar.

Pobuç’un bütün yolları Miçka’da biter gibidir, Pobuç’un zengin, kalabalık ailesi, sarmaşıklığı, oturmuşluğuna karşı, Miçka birbaşınalığı, ayrık otu oluşunun öyküsüdür… Kars’ın güzelim kar dekoru önünde, yürekleri ısıtan, sıcacık bir film olmuş, yöreyi, insanını, kültürünü paylaşmakta ince çalışılmış senaryosuyla bir şeyler bırakmayı başarmış buldum. Murat Saraçoğlu’nun üçüncü yapımı, 120 ve O. Çoçukları’ndan sonra. O. Çoçuklarını da keyifle izlemiştim, BKM ekibi ile…Keşke abuk/saçma gişe rekorları kıran filmler arasında kaybolmasa da, bu kadar güzel kadroyla, dillere destan, birçok ödüle layık bir film olmayı başarabilseydi diyor insan. Bir Çağan Irmak filmi, bir Kapruz Kabuğu’ndan gemiler yapmak filmi tadı kıvamından çok da uzak değil zira…

Umarım siz de keyifle izlersiniz…

Deli Deli Olma

Deli Deli Olma

Tagged: , ,

§ 2 Responses to Bir Sarmaşık Olsaydım

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Bir Sarmaşık Olsaydım at Nar Bereketi.

meta

